Material

Här hittar du kampanjmaterial, verksamhetsberättelser, stadgar, protestbrev med mera. Rapporter, remissyttranden, faktablad och diagram hittar du i LO Fakta. Material kan beställas från LO-distribution.

• Mahsa Aminis död och de pågående protesterna i Iran

LO ser med oro på att Mahsa Amini avlidit i polisens förvar. Den iranska regimen måste respektera och garantera grundläggande rättigheter för sina invånare och att de som är frihetsberövade inte utsätts för våld och misshandel.

• Normalstadgar för LO-distrikten 2022

LO-distriktets syfte är att vara distriktsorganisation för Landsorganisationen i Sverige, LO, samverkansorgan för medlemsorganisationerna regionalt samt företrädare för den tvärfackliga organisationen i området.

KATEGORI: Stadgar
  • En dyster 25-årsdag för Hongkong

Civilsamhällesorganisationer och fackföreningar kräver att fängslade aktivister släpps fria och att den nationella säkerhetslagen upphävs.

• Kongressprotokoll 2020 - del 2

Protokoll från LOs 29e ordinarie kongress 2020 - del 2.

KATEGORI: Protokoll
  • Parternas förslag om utbildningsutbud och validering med anledning av det nya huvudavtalet och omställningsstudiestödet

Arbetsmarknadens parter för i denna promemoria fram förslag till politiska åtgärder för att reformera utbildningssystemet så att det anpassas till yrkesverksammas behov och förutsättningar. Förslagen är inte uttömmande utan fokuserar på de frågor parterna bedömer som mest angelägna att regering och riksdag fattar beslut om inför att reformerna träder i kraft.

OMRÅDE: Arbetsmarknad
  • Protestbrev till Polen

On behalf of The Swedish Trade Union Confederation (LO), we would like to express our concern about allegedly planned hectoring attacks by representatives of the Polish authorities against teachers who have joined a multi-day strike in 2019, as part of a legitimate ongoing collective dispute, following the procedures laid down by law and complying with all organisational requirements.

• Varför vi vill att S vinner valet 2022

Varför bryr sig LO om valet? Vad handlar valet om? Vilka frågor är viktigast för LO? Svar ges i valhandboken.

KATEGORI: Handbok
  • LOs politiska krav inför valet 2022

Sverige har enorma möjligheter. Vi är ett öppet land med yrkesskickliga arbetare och starka företag. Men det finns revor i vårt samhällsbygge.

OMRÅDE: Välfärd
    KATEGORI: Kampanjmaterial
  • Snabbprotokoll onsdag 1 december LOs 29e återupptagna kongress 2021

LOs 29e återupptagna kongress. Snabbprotokoll. Onsdagen den 1 december 2021.

• Snabbprotokoll tisdag 30 november LOs 29e återupptagna kongress 2021

LOs 29e återupptagna kongress. Snabbprotokoll. Tisdagen den 30 november 2021.

• Snabbprotokoll måndag 29 november LOs 29e återupptagna kongress 2021

LOs 29e återupptagna kongress. Snabbprotokoll. Måndagen den 29 november 2021.

KATEGORI: Protokoll
  • Förhandlingsprotokoll - Huvudavtal om trygghet, omställning och anställningstrygghet

OMRÅDE: Kollektivavtal
    KATEGORI: Avtal
  • Därför måste vi satsa på yrkesutbildning

Mer arbete behöver göras för att utveckla gymnasieskolans yrkesprogram och den yrkesinriktade vuxenutbildningen. Att det finns tillgång till attraktiv yrkesutbildning av hög kvalitet är viktigt både för individer och företag.

OMRÅDE: Arbetsmarknad
  • LOs Kinastrategi

I detta strategidokument utvecklas LOs syn och LOs förhållningssätt till Kina ur ett såväl politiskt som ekonomiskt perspektiv. Utgångspunkten har varit Kinas allt större betydelse för den ekonomiska och politiska utvecklingen i världen samt dess relevans för och påverkan på Sverige, men framförallt LOs och medlemsförbundens medlemmar.

• LOs verksamhetsberättelse 2020

LOs verksamhetsberättelse 2020.

KATEGORI: Verksamhetsberättelse
  • LO, TCO och Sacos inspel till det sociala toppmötet i Porto 7 maj 2021

I en snabbt föränderlig värld som står inför stora utmaningar är ett välfungerande samarbete i Europa allt viktigare. globalisering, digitalisering och klimatkrisen ställer EUs medlemsländer inför en rad utmaningar som vi måste lösa tillsammans.

• Bemanningsavtalet 2021-2023

Det här bemanningsavtalet gäller under perioden 2021-2023.

OMRÅDE: Kollektivavtal
    KATEGORI: Avtal
  • Uttalande från LO angående militärkuppen i Myanmar

Fackliga organisationer över hela världen är bestörta över militärkuppen i Myanmar. LO och våra medlemsförbund delar oron kring detta angrepp på demokratin i Myanmar.

• LOs internationella strategi 2021–2025

LO och medlemsförbunden har tagit fram denna internationella strategi för åren 2021–2025. Strategin bestämmer inriktningen och lyfter fram de prioriterade mål som LO har för den internationella verksamheten under den aktuella perioden.

KATEGORI: Program
  • Samhällsuppdraget

Boken Samhällsuppdraget handlar om att tänka fackligt om makt, intressen och samverkan. Boken är skriven av LO-juristen Claes-Mikael Ståhl.

OMRÅDE: Jämlikhet
    KATEGORI: Skrift